Snaren
  Rackets
  Bespanmachines
  Bespannen
Tennis Praktijk
Bespanvideos
Publicaties
Leverancier informatie
Gevraagd&aangeboden
Forum
Downloads
Tennis-Links
Kontakt
Impressum
  Deutsche Version
  English Version

Sport Inn Gerritsen Tennisarena.nl
Old 2012-04-16, 13:48   #1
MathieuR
Senior Member

Default "klassieke" Rucanor/Stringway

ik bespan nu een half jaar, in hoofdzaak voor mezelf, en voor wat teamgenoten. Omdat ik totaal "niets" wist, en ook niet of ik het wel leuk zou vinden, cq of het wel een bespeelbaar resultaat zou opleveren, ben ik begonnen met een Klipper 280CS van marktplaats, voor 15 euro. Bij Klipper US de manual besteld, plus een rol snaren en een nieuwe top voor de priem, en ik was "in business". Klipper heeft trouwens net als Stringway de binnen-afsteuning, alleen het aantal punten was beperkt (2 ). Geen krik-systeem, maar met wat handigheid kreeg je de "slack" wel uit de draad, en de arm horizontaal. Losse klemmen, dus dat gaf flink wat gepuzzel om te "starten". Tweede machine gekocht, een oude "Tyger" met vaste eentrapsklemmen, en een krikarm. Dat ging al heel wat makkelijker. Toen een merkloze "lineaire" bespanner (met draaispanmechanisme) op voet(!). Dit is wel een opknappertje, maar de lol was om te kijken hoe dat werkt; de spantafel was trouwens exact gelijk aan de Tyger, evenals de klemmen. Duidelijk dat er heel wat machines uit de zelfde Chinese(?) fabriek komen.

En nu sinds 2 weken een klassieker uit de Stringway-stal, een blauwe Rucanor-machine, op voet (weer via marktplaats), voor 60 euro. Dit ontwerp komt geloof ik uit 1984 (kreeg ik te horen van Stringway). En alles werkt nog perfect. De manier waarop de klemmen worden gemonteerd is primitief, maar ingenieus. (klemmen op stangen en dwarsstangen die met pinnetjes door de eindblokjes worden gefixeerd). Maar de opspantafel en het spanarmmechanisme zijn nog onveranderd met de huidige modellen (de binnenafsteuning is "iets" minder sophistecated, maar zeer effectief). Ik heb er nu drie rackets mee bespannen, met prima resultaat. De klemmen zijn wat moeilijk te bedienen, maar geven geen slip. En het is een heerlijk makkelijk spanarmsysteeem.
Machine is dus zo'n 28 jaar oud, en nog prima te gebruiken. Dat wou ik toch even melden hier.
(De Tyger was mogelijk net zo oud, en werkte ook nog prima! Maar deze R/S werkt wat betreft de spankracht veel makkelijker, en het inspannen van het racket is blijkbaar veiliger/beter)
MathieuR is offline   Reply With Quote
Old 2012-04-18, 09:01   #2
MathieuR
Senior Member

oh, en nog vergeten: de Stringway-service na 28 jaar. Het origenele manual was niet meer beschikbaar, maar uit mijn omschrijving wist men wel bij S dat er een klein onderdeel ontbrak (nylon "busje/plaatje" voor om het "hoofdinspanpunt"). Werd in een envelopje gedaan en gratis toegestuurd.
Old 2012-04-18, 09:31   #3
MathieuR
Senior Member

en nog iets: kan iemand me uitleggen waarom de "arm" van een Stringway niet horizontaal hoeft te hangen om toch de ingestelde spanning te geven?
Old 2012-04-18, 09:47   #4
Racquet-Priority
Senior Member

Racquet-Priority's Avatar

Hoi Mathieu,

Ik zal vanmiddag op zoek gaan naar een afbeelding die dit uitlegd.
Old 2012-04-19, 19:28   #5
FredT
Senior Member

Quote:
MathieuR en nog iets: kan iemand me uitleggen waarom de "arm" van een Stringway niet horizontaal hoeft te hangen om toch de ingestelde spanning te geven?

Waarom moet de arm horizontaal hangen bij een kriksysteem?
De spankracht hangt af van de hoek, omdat 'H' in iedere stand verschilt terwijl 'R' steeds gelijk is.

Shot at 2010-12-27

De arm van het Stringway spanarm-systeem hoeft niet horizontaal te hangen om de snaar op de juiste spankracht te spannen. De spankracht is in iedere stand van de arm gelijk aan de gewenste spankracht.

Waarom behoeft de spanarm van het stringway systeem niet horizontaal te hangen?

Omdat de afstand 'V in dezelfde mate veranderd als de afstand 'H'.

Wiskundig:
De horizontale afstand H = L cos A
De vertikale afstand V = h cos A

Waarin L de afstand draaipunt tot gewicht is en h afstand draaipunt tot de snaar.

Omdat de cosinussen tegen elkaar weg vallen is H altijd evenredig met V.
FredT is offline   Reply With Quote
Old 2012-04-20, 10:17   #6
MathieuR
Senior Member

Simpel en doeltreffend. Voel ik me al een stuk geruster als de arm niet horizontaal hangt . En de snaar wordt ook vastgeklemd "in relatie" met het spangewicht. Hoe meer gewicht, hoe zwaarder de bek de snaar vastklemt ( en dat nog steeds op een buitengewoon milde manier, want ik zie/voel geen beschadigingen door de bekinklemming).
Ik zit nog te broeden op een manier om de bespanhardheid te meten met behulp van een schuifmaat (om de verplaatsing te meten), en de spanarm. Probleem is om de kracht loodrecht naar beneden te krijgen. Zal daar een katrolletje op de spantafel moeten zien te bevestigen
Old 2012-04-20, 12:00   #7
FredT
Senior Member

Default hardheid meten mbv het spansysteem

Op Stringforum TW is een keer een discussie geweest over het idee om mbv een spanarm-spanmechanisme de bespanning in te drukken en dan de indrukking te meten.

Dit is de link.
http://www.stringforum.net/board/sho...?t=4170&page=2
FredT is offline   Reply With Quote
Old 2012-04-26, 14:42   #8
MathieuR
Senior Member

Default classic Stringway

kon het niet laten om 'm te tonen
Attached Images
File Type: jpg IMG_6156.JPG (81.4 KB, 52 views)
File Type: jpg IMG_6155.JPG (74.2 KB, 39 views)
File Type: jpg IMG_6154.JPG (53.5 KB, 35 views)
Old 2012-09-11, 14:33   #9
swoek
Junior Member

Sorry voor het kapen van het topic, maar aangezien deze gaat over klassieke stringway machines heb ik een vraag over de Stringway EM300.

Hebben jullie daar ervaring mee en kunnen jullie meer vertellen over de specs? Ik kan namelijk erg weinig vinden over de EM300...
swoek is offline   Reply With Quote
Old 2012-09-11, 15:00   #10
MathieuR
Senior Member

ik heb de gescande manual, maar die is 21Mb, beetje groot om als bijlage te sturen. Maar ik heb die gekregen van FredT via een download-link. Is een moderner broertje van "mijn" classic.
Er staat er nu een op marktplaats: http://tiny.cc/p34gkw
Reply

Tags
bespanmachine, klipper, rucanor, stringway, tyger

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules