Snaren
  Rackets
  Bespanmachines
  Bespannen
Tennis Praktijk
Bespanvideos
Publicaties
Leverancier informatie
Gevraagd&aangeboden
Forum
Downloads
Tennis-Links
Kontakt
Impressum
  Deutsche Version
  English Version

Sport Inn Gerritsen Tennisarena.nl
Old 2012-07-30, 17:44   #21
Rumba Noel
Member

Hoi FredT,

Bedankt voor de suggestie. De prijs scheelt aanzienlijk, maar +/-5% afwijking vind ik nog best veel. Dus als ik 27 kg instel, kan de werkelijke waarde ergens tussen de 25,65 en 28,35 kg liggen.... Hmm.....
Rumba Noel is offline   Reply With Quote
Old 2012-07-30, 18:00   #22
FredT
Senior Member

Default Digitale nauwkeurigheid

Quote:
De prijs scheelt aanzienlijk, maar +/-5% afwijking vind ik nog best veel. Dus als ik 27 kg instel, kan de werkelijke waarde ergens tussen de 25,65 en 28,35 kg liggen.... Hmm.....
Dat is een beetje het gevaar van digitale weeg apparatuur en ook van digitale bespanmachines, de digitale uitlezing laat de gebruiker denken dat het ding ook op 0,1 kg nauwkeurig is, maar dat is helemaal niet zo.

wij kochten 2 precies dezelfde weegschalen bij Ikea, en er zat bij een mensen gewicht meer dan een kg verschil in.

Bovendien hangt de nauwkeurigheid van een bespanmachines veel meer af van de klemmen dan van het spanmechanisme.
Het verschil tussen goede en slechte klemmen is gauw 1 of 2 kg.

Bij elektrische machines is het een hoofdzaak dat het systeem echt constant pull is, maw compenseert hij echt de narek van de snaar.

Goedkopere machines laten de spankracht heel ver zakken voordat ze bij trekken, en die zijn dus heel onnauwkeurig.

Er zijn er ook die helemaal niet bijtrekken.
Trekt de Pro's Pro TX500N wel bij of doet hij 1 trek en dan klaar?
FredT is offline   Reply With Quote
Old 2012-07-30, 18:02   #23
Rumba Noel
Member

Quote:
Originally Posted by FredT View Post
Bij elektrische machines is het een hoofdzaak dat het systeem echt constant pull is, maw compenseert hij echt de narek van de snaar.

Goedkopere machines laten de spankracht heel ver zakken voordat ze bij trekken, en die zijn dus heel onnauwkeurig.

Er zijn er ook die helemaal niet bijtrekken.
Trekt de Pro's Pro TX500N wel bij of doet hij 1 trek en dan klaar?
Hij trekt wel bij als ik een tijdje wacht (afhankelijk van de souplesse van de snaar, neem ik aan) voordat ik afklem.
Old 2012-07-31, 20:46   #24
FredT
Senior Member

Quote:
Hij trekt wel bij als ik een tijdje wacht (afhankelijk van de souplesse van de snaar, neem ik aan) voordat ik afklem.
Wat noem je een tijdje?

Het is eigenlijk wel heel belangrijk om te begrijpen hoe constant pull hoort te werken, en wat er gebeurt als dat niet goed functioneert.
De figuren hieronder laten zien hoe de snaar zich gedraagt wanneer de narek niet wordt gecompenseert. Zoals te zien is zakt de spankracht (afhankelijk van de snaar) heel snel in elkaar

Wanneer het dus een tijdje duurt voordat je systeem bijtrekt betekent dit dat de spankracht kilos in elkaar gezakt is voordat het systeem bij trekt.

Dit plaatje toont een goede elektrische machine. De machine trekt een aantal keren bij binnen een paar seconden, en daarbij zakt de spankracht tussen 0,5 en 1 kg.

Wij zeggen ook altijd dat de :”bijtrek nauwkeurigheid” veel belangrijker is dan de nauwkeurigheid bij de eerste keer trekken.

M.a.w. Hoe ver laat de machine de spankracht zakken en hoe veel schiet hij door boven de ingestelde waarde.
FredT is offline   Reply With Quote
Old 2012-08-05, 14:24   #25
Rumba Noel
Member

Hoi Fred,

Bedankt voor de info en de interessante grafieken. Aangezien mijn bespanapparaat (Pro's Pro TX-500N) geen high-end apparaat is, is denk ik wel te verwachten dat hij niet zo nauwkeurig bespant als een duurder apparaat.
Old 2013-03-30, 11:45   #26
Poeee001
....
Senior Member

Heb zelf ook het apparaatje gekocht bij RC ......

Komt toch op verschillende uitkomsten uit. Heb de Lock functie uitgezet, want dan geeft het nog steeds een hogere waarde.

Heb als methode gebruikt zwarte lus om de klem gezet en aan de haak een snaar bevestigd en die dan laten aanspannen. Heb een draaikopmechanisme van Pro Pro's...
Is dit een goede methode?
Poeee001 is offline   Reply With Quote
Old 2013-04-02, 15:02   #27
Poeee001
....
Senior Member

Hoe meten jullie de trekkracht....

Bij mij trekt de machine 20 kg..... Mijn apparaat geeft dan 21.8 aan en loopt dan gestaag terug richting de 20 kg. Wat moet ik nu aanhouden, want ik ben toch onzeker wat nu correct is.
Poeee001 is offline   Reply With Quote
Old 2013-04-02, 15:58   #28
its_me_leon
Senior Member

De hardheid van een bespanning is van veel verschillende factoren afhankelijk.
1 van die factoren is de trekkracht van de bespanmachine. Wat belangrijker is dan hoe een machine tot een bepaalde waarde komt is het feit of die machine dat iedere keer hetzelfde doet. Dus als je machine eerst naar 21.8 trekt en dan terug zakt en de machine doet dat iedere keer constant hetzelfde dan zou ik me geen zorgen maken. Met name als je op hardheid bespant.

Als ik een racket bespan op dezelfde machine als jij durf ik te beweren dat we uiteindeijk ieder een andere hardheid realiseren. Dit heeft te maken met de techniek van het bespannen. Ook de klemmen van een machine hebben grote invloed op het eindresultaat.
Waar het dus op neer komt is dat je moet zoeken naar een combinatie van van machine en techniek waarmee je constante resultaten kunt behalen. Als dat lukt, kun je daarna aanpassingen doen om op de juiste waarde uit te komen.
its_me_leon is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules