Snaren
  Rackets
  Bespanmachines
  Bespannen
Tennis Praktijk
Bespanvideos
Publicaties
Leverancier informatie
Gevraagd&aangeboden
Forum
Downloads
Tennis-Links
Kontakt
Impressum
  Deutsche Version
  English Version

Sport Inn Gerritsen KNLTB - Permanente Ontwikkeling De tennis-organisatie die je Úcht beter maakt
Old 2013-10-02, 10:28   #1
MathieuR
Senior Member

Default "Controleracket"

laatst werd me gevraagd, wat is nu eigenlijk een controle racket; en ik stond met de mond vol tanden. Want wat is nu in feite een controleracket ( en wat voor voordeel geeft dit). Geeft zo'n racket meer controle, of heb je meer controle nodig om zo'n racket te hanteren .
MathieuR is offline   Reply With Quote
Old 2013-10-07, 00:04   #2
Tennis Fanatic
Kyrgios, wonderkind
Senior Member

Ik zou dan in ieder geval een low-powered 18x20 racket noemen. Prince tour 100 18 x 20 is denk ik een zeer goed controle racket bijvoorbeeld.

Last edited by Tennis Fanatic; 2013-10-07 at 00:11.
Tennis Fanatic is offline   Reply With Quote
Old 2013-10-07, 10:03   #3
MathieuR
Senior Member

Ik weet wel welke kenmerken een "controleracket" heeft: (wat) zwaarder, klein(er) blad, dichter snarenpatroon, stijver frame, "low-power", hogere DT, .

En met wat doordenken kom ik ook wel op een antwoord op de vraag, en wel: een controleracket is een racket waarbij de speler door het doseren van de kracht van de slag de bal nauwkeuriger naar de gewenste plek (richting en diepte) kan slaan. Een voorbeeld ter verduidelijking: een ter retourneren harde, vlakke bal, zal met een playersracket "altijd" hard teruggeslagen worden (door de "kracht" van het racket), terwijl je bij een controleracket nog variatie-mogelijkheden hebt.

Kan iemand me helpen aan een duidelijker antwoord/omschrijving?

Last edited by MathieuR; 2013-10-07 at 10:37.
Old 2013-10-07, 13:24   #4
Tennis Fanatic
Kyrgios, wonderkind
Senior Member

Stijver frame lijkt me met de hedendaagse techniek niet echt meer noodzakelijk. De Prince Tour 100 heeft een RA waarde van 52, maar is naar mijn mening een zeer goed controle racket.

Ik kan je niet helpen aan een betere omschrijving dan je zelf net gaf. Ik kan je wel nog een praktische tip voor de ultieme controle snaar geven: Tecnifibre Razor Code. Het was ff wennen aan deze snaar, maar man man man wat een controle!!!!
Old 2013-10-08, 11:06   #5
Rumba Noel
Senior Member

Quote:
Originally Posted by MathieuR View Post
Ik weet wel welke kenmerken een "controleracket" heeft: (wat) zwaarder, klein(er) blad, dichter snarenpatroon, stijver frame, "low-power", hogere DT, .
Ik denk dat dit rijtje niet helemaal klopt. Hogere stijfheid en "low power" gaan volgens mij niet echt samen. De meeste controlerackets zijn volgens mij toch wat minder stug (stijfheid geeft power).

Wat DT in dit rijtje doet, is me ook niet helemaal duidelijk. Dat slaat toch op de dynamische spankracht van een snarenbed? Hoewel, een dicht snarenpatroon geeft inderdaad ook een hogere DT-waarde als je het op met hetzelfde aantal kilo's bespant in vergelijking met een open snarenpatroon.
Rumba Noel is offline   Reply With Quote
Old 2013-10-08, 11:59   #6
MathieuR
Senior Member

"stijfheid geeft power" ?? Volgens mij geeft een flexibel frame meer power door het zweep effect. Anderzijds kun je stellen dat door de flexibiliteit bij balimpact energie verloren gaat door de buiging van blad/frame.
Old 2013-10-08, 14:51   #7
its_me_leon
Senior Member

Een stijf racket geeft meer power en minder controle. De power wordt het meest gegenereerd door de elasticiteit in de bal en de snaren. Een flexibel frame geeft meer controle omdat de bal iets langer contact heeft met het racket waardoor het controle gevoel groter is.
Weiss Cannon Red Ghost 1.18
its_me_leon is offline   Reply With Quote
Old 2013-10-08, 16:38   #8
MathieuR
Senior Member

Ja maar, ja maar..... Als je het even in extremen doortrekt: een 100% stijf frame, en een met een RA van 20. Welk frame geeft dan bij zelfde bladgrootte/snarepatroon/DT de meeste controle. Ik heb het niet over comfort, maar voor mijn gevoel geeft een stijf frame meer mogelijkheid tot controle voor de geoefende speler.

En wat betreft kracht zal een stijf frame als een muur fungeren, en de bal meer impuls geven

Last edited by MathieuR; 2013-10-08 at 16:41.
Old 2013-10-09, 11:24   #9
MathieuR
Senior Member

en nog even doorzeuren over de combinatie "stijf" met kracht: een badmintonracket is uitermate soepel/flexibel. En dat is volgens mij toch echt om een "zwieper" tegen de shuttle te kunnen geven (= meer kracht)
Old 2013-10-09, 15:31   #10
Tennis Fanatic
Kyrgios, wonderkind
Senior Member

Als ik puur op mijn ervaring af ga kan ik melden dat de Prince Tour 100 (met een RA van 52) voor mij het ultieme controle racket is. Hierdoor ben ik geneigd mij aan te sluiten bij de riedel van Leon
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules