Snaren
  Rackets
  Bespanmachines
  Bespannen
Tennis Praktijk
Bespanvideos
Publicaties
Leverancier informatie
Gevraagd&aangeboden
Forum
Downloads
Tennis-Links
Kontakt
Impressum
  Deutsche Version
  English Version

Sport Inn Gerritsen KNLTB - Permanente Ontwikkeling De tennis-organisatie die je Úcht beter maakt
Old 2013-12-30, 10:51   #21
Racquet-Priority
Senior Member

Racquet-Priority's Avatar

Het makkelijkst om uit te leggen dat gewicht / balansverhouding niet het swingweight bepaald is de volgende:
Racket 1: |----------------|
Racket 2: -------|--|--------
| is het gewicht. Bij racket 1 is het gewicht meer gepolarizeerd en is het swingweight hoger.
In mijn beleving gaat het swingweight altijd omhoog als er gewicht geplaatst wordt boven het draaipunt. Ook als dat onder het balanspunt is. Maar het is natuurlijk altijd goed om iets nieuws te leren als je gelijkt hebt Timo.
Old 2013-12-30, 12:51   #22
MathieuR
Senior Member

http://twu.tennis-warehouse.com/lear...eight_calc.php
Maar er is ook discussie of dit wel de goede methode is, aangezien het draaipunt totaal anders is als bij een bepaling van een rdc.

Al met al: het wordt mogelijk wat helderder als de berekeningsmethode gegeven werd die ten grondslag ligt aan de meting. Anders wordt het net zo'n mysterieus getal als de flexibiliteit
MathieuR is offline   Reply With Quote
Old 2013-12-30, 12:56   #23
MathieuR
Senior Member

Goed voorbeeld, R-P. Omdat het massa*afstand^2 is, telt de afstand tot het draaipunt kwadratisch mee voor het swingweight, en slechts "enkelvoudig" voor de bepaling van het zwaartepunt.
Old 2013-12-30, 23:34   #24
TvD
Senior Member

Send a message via Skype™ to TvD

Ik heb vandaag zitten knippen en plakken. En pas bij veel massa gaat de SW heel gestaag omhoog als we onder het balanspunt plakken. Dan hebben we het over een stijging van 1 met plus 15 gram, 10 cm boven het draaipunt. Das niet veel, maar wel iets! Het gaat dus niet altijd omhoog, maar ook niet altijd niet per situatie verschillend...
TvD is offline   Reply With Quote
Old 2013-12-31, 08:43   #25
MathieuR
Senior Member

Hi Timo, dank voor het wijzen op het belang van het swingweight bij het "gelijk maken" van 2 verschillende modellen rackets voor het speelgevoel. En dank ook aan Timo en R-P voor het onderuithalen van mijn simplistische visie hoe dat te bepalen ;(. Jammer dat de wereld niet zo simpel in elkaar zit, en dat de "echte" bepaling toch het beste gedaan kan worden met een (duur!) RDC. Toch even wat bemerkingen/vragen:

- de meest simplistische benadering van massatraagheid/swingweight uit Wikipedia: "Voor puntmassa's mi op respectievelijk afstanden ri van de rotatie-as is het traagheidsmoment I de som van de aparte traagheidsmomenten: I = SUM( mi*ri^2)"
Wat je hier uit kunt gebruiken is de verandering van het swingweight als je een (punt)massa lood toevoegt aan een racket, waarvan je het swingweight al weet ( je kunt de individuele SW's van racket en toegevoegd lood "gewoon" optellen). Dus als ik bijvoorbeeld 15 gram lood toevoeg, op 28cm van handvatuiteinde, dan gaat het swingweight omhoog met 0.015*20^2. (= 6) . Als ik slechts 5 gram lood, op 18cm erbij plaats, dan wordt de toename 0.005*10^2 ( = 0.5, is nauwelijks meetbaar). Het kan dus heel goed Timo, dat je amper verschil meet in swingweight, als je het extra gewicht maar dicht genoeg plaatst bij het draaipunt (= hier aangenomen, 8cm van handvatuiteinde). Als je 1gram plaatst op 68cm, dan is de toename 0.001*60^2 (=3.6 ); Daar zie je de "kracht" van de afstand in het kwadraat tov het draaipunt.

- is de "wiebelmethode" van Tennis-Warehouse nu ja/nee betrouwbaar? Ondanks dat het racket om een hele andere as draait dan in een RDC? En kun je dat dus ja/nee gebruiken voor het tunen? En weet iemand de formule die daar gebruikt wordt ( en mogelijk zelfs de afleiding daarvan)

- is er een "wiebelmethode" rond de juiste draaias? (het RDC gebruikt deze, dus is het een kwestie van de formule te weten te komen die daar gebruikt wordt om het mystieke getal te produceren )

- is het zwaartepunt van een racket wat je bepaald met een balanceboard hetzelfde als wat je berekent door het racket te wegen op 2 weegschalen op de uiteinden?

Last edited by MathieuR; 2013-12-31 at 08:45.
Old 2013-12-31, 08:50   #26
MathieuR
Senior Member

Even een "terzijde":
- als je tape gebruikt om je headbumper te beschermen, dan voeg je iets van 3-5 gram toe. Dat kan dus een voelbare/meetbare toename geven van het swingweight van 5-10
Old 2013-12-31, 09:55   #27
Racquet-Priority
Senior Member

Racquet-Priority's Avatar

Het is inderdaad zo dat het swingweight toe neemt maar dat dat niet altijd meetbaar is op de rdc, of ptc.

Met de wiebel methode van TW heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je niet verder mee helpen.

Er zijn naast de RDC nog andere machines om het swingweight te bepalen. Bijvoorbeeld het Prince Tuning Center en Alpha Accuswing 2. Wat de exacte prijzen hiervoor zijn als particulier weet ik niet, maar ze zijn een stuk lager dan de RDC. Daar tegen over staat wel dat ze op andere vlakken beperkt zijn. De PTC kan bijvoorbeeld geen stijfheid van frame of bespanning meten, en de accuswing alleen het swingweight.

Om nog even toe te voegen, bij een swingweight machine wordt het gemiddelde draaipunt genomen. Om rackets te customizen is dit prima, maar in de praktijk is het gevoel qua swingweight uiteraard bepalend door de hoogte van het racket vasthouden. M.a.w. als je een racket hoger vast hebt wordt het racket "lichter" omdat de afstand tussen het draaipunt en de top kleiner wordt.

Last edited by Racquet-Priority; 2013-12-31 at 09:59.
Racquet-Priority is offline   Reply With Quote
Old 2014-02-25, 11:27   #28
peterp
Junior Member

Hi there. Even een kleine bijdrage van mijn ervaring op het terrein van customizing. De afgelopen jaren heb ik veel kennis opgedaan op TW en nu ook op StringforumNE. Waardeer de zeer respectvolle wijze van info uitwisseling en deskundigheid op stringforum NE.
Even een korte stilistische weergave van mijn ervaring op het terrein van customizing:
- Op tientallen rackets, vele keren per racket, het balanspunt en gewicht gewijzigd ten behoeve van eigen gebruik . Het betrof rackets uit het hogere segment van Head, Wilson en Babolat. Dit mbv lood (1/4 en 1/8 inch) en silicone.
- Tot voor kort het lood tussen 10 en 2 geplakt (gepolariseerd) voor meer spin en meer power. Nu aan het experimenteren (ge´nspireerd door frames van Del potro etc) met een andere spreiding van het aanbrengen van loodstrips voor meer stabiliteit.
- Per racket balans en gewicht (head heavy als ook handle weight) gebracht in de spreiding van 33,1 cm tot 31,5 cm. Heel veel van geleerd.
- Head pallets (na veel experimenteren) schuur ik op de 0,1 mm nauwkeurig af, probeer het althans. Opvallend hierbij is dat het resultaat veel nauwkeuriger is dan de specificaties van de standaard pallets.
- Budcaps schuur ik (ook na veel experimenteren) op alle raakvlakken af naar m'n gewenste specificatie.
- Mijn huidige gewicht/balans zijn 361 gram en 32,6 mm. Racket 95 sqinch.
- Swingweight kan ik helaas niet meten (ben daar overigens zeer gevoelig voor en is denk ik de belangrijkste parameter voor customizing). Ga in deze op gevoel af.
- Heb het foam eens verwijderd van Babolat Pure Storm GT en head pallets aangebracht (TK82s) Head pallets pasten.

M.i. is het goed te doen om hulp te bieden bij het aanbrengen van kleine aanpassingen aan de frames, vooral in het kader van het "gelijk" maken van de rackets van een speler. Echter, zodra er sprake is van een forse aanpassing van gewicht/balans/swingweight dan verwijs ik graag door naar de echte deskundigen, in mijn regio TvD.

Swingweight meting is m.i. het meest nauwkeurig te meten met b.v. een apparaat als de RDC. Maakt nauwkeurige controle mogelijk na aanpassing van parameters. Echter, voel veel voor de gedachte van Mathieu dat de meting wel belangrijke absolute waarde heeft voor benchmarking maar dat het onduidelijk is welke "rekenregels" de RDC hanteert.
Vraagje. Binnenkort kort ik wat longbodies in van 70,3 cm naar ...?
Heeft iemand inzicht in de lengte van de frames van Djokovic? Heb uitgebreid op TW gezocht, echter niet gevonden. Volgens Sjoert10 is de lengte van het frame van Murray 68,8 cm (Sjoerd10 is in het bezit van zo'n frame)

Nogmaals, voel me niet een deskundige, ben particulier en verkoop geen rackets, maar heb wel wat ervaring opgedaan.
Groeten
peterp is offline   Reply With Quote
Old 2014-02-25, 14:56   #29
FredT
Senior Member

Default Swingweight Advisor

Hallo PeterP,

Misschien wil je eens naar deze discussies kijken, hieruit is uiteindelijk de Swing Weight Advisor ontstaan.

Zeker met jouw ervaring kun je dan ook terugvoeding uit de praktijk geven.

Het komt er op neer dat je met een weegschaaltje en de Excelsheet een SW advies maakt, de Swing Weight bepaalt en daarna precies weet hoe veel gewicht je bij moet plakken om de geadviseerde SW te krijgen.
(Mits die lager is als die van het advies, want anders moet je "zagen"

http://www.stringforum.net/board/showthread.php?t=7799

http://www.stringforum.net/board/sho...?t=4269&page=2

Als je me je email adres stuurt stuur ik de SW Excel toe.
FredT is offline   Reply With Quote
Old 2014-02-25, 20:17   #30
peterp
Junior Member

Hallo Fred, dank voor je bericht waarin je verwijst naar de mogelijkheden van de Swingweight Advisor. Een snelle blik op jouw treads leert mij dat het enige tijd vergt om de waarde van de Swingweight Advisor goed in te kunnen schatten. Als het je (jullie) lukt om een betrouwbaar en efficiŰnt programma te ontwikkelen met een ingebouwde advisering voor "alle leeftijdsgroepen" dan is dit m.i. een formidabel knappe prestatie. B.v. Welke variabelen zijn relevant om meegewogen te worden. Zijn alle variabelen valide en universeel toepasbaar. B.v. Ik ken een handballer uit het Nederlands team, zeer tenger met een gemiddelde lengte. Hij beschikte over het hardste schot van de selectie. Hij had een snelle arm. Welke bijdrage leveren de benen, de heup, de schouder, de onderarm en de pols aan het overbrengen van massa. Een extra lastige is dat de jeugd groeifases doormaakt en een optimale swingweight waarschijnlijk regelmatig wijzigt. Ik hoop van harte dat het gaat lukken en zou een fantastische bijdrage zijn aan het koopmoment van een racket.
Groet, Peter
peterp is offline   Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules