Snaren
  Rackets
  Bespanmachines
  Bespannen
Tennis Praktijk
Bespanvideos
Publicaties
Leverancier informatie
Gevraagd&aangeboden
Forum
Downloads
Tennis-Links
Kontakt
Impressum
  Deutsche Version
  English Version

Sport Inn Gerritsen KNLTB - Permanente Ontwikkeling De tennis-organisatie die je écht beter maakt
Old 2018-04-12, 19:13   #1
Guido
Junior Member

Question spankracht bij een hybride bespanning

Hallo allemaal,

Even een vraag wat jullie doen bij een hybride bespanning.
Stel je gebruikt een multi snaar in de breedte en een copoly in de lengte.

Voor copoly wordt geadviseerd om 3kg minder hard te bespannen.
Maar als je dat doet en je gebruikt dezelfde spanning voor de multisnaar, dan zal de verhouding niet goed zijn.
De multi snaar rekt veel meer op in het begin en is een stuk minder stug.
Ik heb gelezen dat mensen de multi snaar dus wat strakker zetten.
Maar gebruik je dan de normale spanning die je zou doen zonder de 3kg aftrek voor de copoly snaar? (Dus bijv de tension advisor spanning)

Wat is jullie ervaring? Moet de copoly snaar ook wat strakker omdat hij nu alleen in de lengte zit?
En hoeveel strakker zetten jullie de muti snaar tov van de copoly?

Groet
Guido
Guido is offline   Reply With Quote
Old 2018-04-17, 09:48   #2
PetervW
Senior Member

Wat mij betreft is de spankracht op de poly leidend en pas ik ook de spankracht op de multi aan naar beneden; immers zou je bij een hogere spankracht niet meer in verhouding bespannen en zou je vervorming van het racket krijgen.
Het beste is om racketblad voor en na bespannen even op te meten.
Het kan goed zijn dat de multi toch iets harder bespannen het best is.

Succes !
PetervW is offline   Reply With Quote
Old 2018-04-20, 13:13   #3
StefanW
Junior Member

Guido, misschien heb je hier nog wat aan: http://atennisjourney.blogspot.nl/20...stringing.html.

Ik gebruik in basis de TA om de spankrachten uit te rekenen en tel dan iets op bij de spankracht voor de multi in de breedte. Als idd het racket niet vervormd is, en dan meet ik een dag later ook nog eens, dan is het goed.
StefanW is offline   Reply With Quote
Old 2018-04-23, 20:49   #4
FredT
Senior Member

Default multi harder of zachter?

Hybride is mechanisch een moeilijk systeem daarom heeft de test / controle op de vervorming altijd gelijk.

De vraag is hoe de spankracht voor multi en mono gekozen moeten worden:

Dit is mijn idee:
De spankracht in de snaar in het racket wordt in stand gehouden door de elastische rek in de snaar, maw de "elastiekwerking".

De elastische rek in monos is 2 maal zo klein als in multis.

Zou een multi er dus niet zachter ingezet moeten worden tov de in de TA berekende waarden en de mono op de berekende waarde?

Wat is jullie ervaring?
FredT is offline   Reply With Quote
Old 2018-04-24, 07:21   #5
Guido
Junior Member

De laatste keer heb ik de multi snaar harder bespannen dan de mono. Eigenlijk heb ik voor de multi het TA advies overgenomen en de mono 3kg slapper.
Qua vervorming was dat prima, maar ik vond na 2 uur tennissen dat de bespanning te slap aanvoelde.
In het begin was het prima, maar dit nam snel af.
Dit kan wel kloppen omdat een multi snaar iets sneller z'n begin spanning kwijt is toch?
Ik had dus de neiging om iets strakker te bespannen de volgende keer, maar dacht eerst eens jullie ervaring te vragen.
Aangezien de vervorming goed leek, moet ik er misschien gewoon eens 1kg bij doen voor beide snaren de volgende keer?
Dan is het totaal wat stakker dan ik met mono's gewend ben, maar kennelijk moet je bij hybride een beetje experimenteren voor de juiste spanning.
Guido is offline   Reply With Quote
Old 2018-04-24, 08:17   #6
FredT
Senior Member

Hoe de snaren teruglopen na het bespannen en tijdens het spel hangt af van de hoeveelheid blijvende rek. m.a.w. in welke klasse zitten beide snaren.
Het advies hierin is om snaren te nemen uit dezelfde klasse om te voorkomen dat de ene snaar veel sneller spankracht verliest dan de andere.

http://www.stringway-nl.com/pdf/Snar...-1-op-naam.pdf

Verder kan het handig zijn om de spankracht in een lengte- en breedte- snaren te meten meteen na het bespannen en na een keer spelen.

Met een stringmeter of op gevoel kun je dan zien of de ene meer terug gelopen is als de ander.

Moraal van het verhaal:
Je kunt dus niet zo maar iedere mono met een willekeurige Multi samen laten werken.
FredT is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
hybride

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules