Snaren
  Rackets
  Bespanmachines
  Bespannen
Tennis Praktijk
Bespanvideos
Publicaties
Leverancier informatie
Gevraagd&aangeboden
Forum
Downloads
Tennis-Links
Kontakt
Impressum
  Deutsche Version
  English Version

Sport Inn Gerritsen KNLTB - Permanente Ontwikkeling De tennis-organisatie die je écht beter maakt

Go Back   Stringforum.net Board > Localized Forums > Nederlands Forum > Over Producten > Snaren

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 2017-04-09, 18:08   #1
Scorpio7
Junior Member

Default Pre stretch multifilament en welk ATW patroon is het beste

Hallo, beginnende bespanner hier met een vraagje i.v.m pre stretch of niet...
Ik heb me een stringway 120 aangeschaft en ben een beginner wat betreft bespannen
Mijn eigen racketten besnaar ik meestal met multifilament snaren ( tecnifibre x-one , Wilson NXT of vergelijkbaar ) is het raadzaam deze te pre stretchen of is dit eigenlijk niet nodig als je lang genoeg wacht om af te klemmen met dergelijke machine, en eventueel hoelang te wachten alvorens de klem te plaatsen ( hangt natuurlijk ook wel van snaar tot snaar af )

Ik beschik nog niet over een Sl2 of ERT300 om de DT te meten na het bespannen ( die aanschaf komt later nog ) daarom de vraag welk ATW patroon het beste is volgens jullie i.v.m eventuele spanningsverlies ed. ( Pure Aero 16 X 19 )
1- ATW 7 L langs de korte zijde en dan de 1ste breedtesnaar bovenaan afklemmen met startklem , lange zijde 8 L naar beneden onderste breedte 8 L langs de korte zijde en dan vanaf 2e breedte naar beneden ( Parnell ATW ) OF
2 - Zonder startklem 8L langs korte zijde onderaan afknopen en na de 7 L langs lange zijde beginnen met 2e breedtesnaar bovenaan , verder alle breedtesnaren tot in het hart en daarna 8ste L langs lange zijde en 1ste breedte bovenaan ?
OF hebben jullie nog andere suggesties ?

Alvast excuses voor de ervaren rotten onder jullie voor de misschien domme vragen...
Scorpio7 is offline   Reply With Quote
Old 2017-04-10, 10:50   #2
PetervW
Senior Member

Hoi Scorpio7,

Ik gebruik voor ATW altijd de 2e optie; werkt prima zonder teveel na te hoeven denken, alleen of je idd op de 2e breedtesnaar begint (bij 19 crosses) of de 1e (bij 18 of 20 crosses).

Vwb prestretch: Doe ik eigenlijk nooit; zou het alleen bij Darm doen. Ik vind dat je dan een beetje het "leven"uit de snaar haalt. Volgens mij krijg je dan toch een wat stuggere bespanning als resultaat; als je dat juist wilt...doen. Ikzelf vind het prima als de snaar het eerste uurtje spelen nog iets terugloopt.
PetervW is offline   Reply With Quote
Old 2017-04-10, 13:05   #3
bartje-p
Senior Member

bartje-p's Avatar

https://www.youtube.com/watch?v=XIA2AKB3AJw

UKRSA patroon (weet niet of dit officiële benaming is, maar zo kwam ik hem op het net tegen):

bij 16x19 patroon (jouw racket) met start in the throat, betekent dit:
-7 mains op lange en korte zijde, korte zijde afklemmen met startklem
-aan lange kant beginnen met 2e cross, eindig aan zelfde kant met 17e cross
-korte kant 8e main, vervolgens 18e en 19e cross
-lange kant, 8e main, vervolgens 1e cross

Bij een even aantal crossen hoef je na de laatste main alleen nog 1 cross te doen, bijv. de 20e of 18e (i.p.v. 2 crosses bij oneven aantal crosses).
bartje-p is offline   Reply With Quote
Old 2017-04-10, 14:11   #4
its_me_leon
Senior Member

Quote:
Originally Posted by bartje-p View Post
https://www.youtube.com/watch?v=XIA2AKB3AJw

UKRSA patroon (weet niet of dit officiële benaming is, maar zo kwam ik hem op het net tegen):

bij 16x19 patroon (jouw racket) met start in the throat, betekent dit:
-7 mains op lange en korte zijde, korte zijde afklemmen met startklem
-aan lange kant beginnen met 2e cross, eindig aan zelfde kant met 17e cross
-korte kant 8e main, vervolgens 18e en 19e cross
-lange kant, 8e main, vervolgens 1e cross

Bij een even aantal crossen hoef je na de laatste main alleen nog 1 cross te doen, bijv. de 20e of 18e (i.p.v. 2 crosses bij oneven aantal crosses).
Gebruik ik ook. Maar bij Babolat rackets is het wel handig om 2 starttangen te hebben.
Weiss Cannon Red Ghost 1.18
its_me_leon is offline   Reply With Quote
Old 2017-04-11, 01:19   #5
Scorpio7
Junior Member

Bedankt voor de rs het UKRSA patroon lijkt een beetje op mijn punt 2.
Is er een reden waarom je langs de lange zijde stopt bij de 17e breedtesnaar en niet doorgaat naar 19de en dan terug naar boven en 1ste breedte doet.
UKRSA lijkt me iets omslachtiger met meer afgedekte grommets of mis ik hier iets?
Scorpio7 is offline   Reply With Quote
Old 2017-04-11, 08:46   #6
PetervW
Senior Member

Ik ook ben erg benieuwd naar evt. voordelen t.o.v dit UKRSA patroon tov de manier van punt 2 die echt veel eenvoudiger is...
Bij de Babolat PD en APD 16x19 geen enkele problemen met geblokkeerde gaten; ze zijn er wel, maar er genoeg ruimte om zelfs met een zachte snaar er langs te kunnen mbv een punttang.
Old 2017-04-11, 09:07   #7
FredT
Senior Member

Default prestretchen

Ik denk dat je alleen snaren, die te veel rekken en daardoor ook snel spankracht verliezen moet voorrekken met een kg of 5.

En dan geldt nog meer voor mono's dan voor multis omdat de rek daar voornamelijk uit blijvende rek bestaat.

Dus in ieder geval alles in de SXC klasse.

http://www.stringway-nl.com/pdf/Snar...-1-op-naam.pdf

Bij je ML120 kan je dus eenvoudig je vinger 5 seconden op het eind van de stang leggen en dan weer los laten.
FredT is offline   Reply With Quote
Old 2017-04-11, 09:28   #8
its_me_leon
Senior Member

- Je wilt zo min mogelijk draad aan de buitenkant van het frame zien. Dat ziet er mooier uit. Als je door gaat tot en met 19 moet je weer een stuk omhoog voor de laatste lengtesnaar.
- Methode 2 werkt enkel goed bij rackets met oneven aantal breedtesnaren.
- Bij UKRSA zitten de "hard weaves" aan de buitenzijde van je bespanning zodat deze amper nadelige invloed hebben.
- Bij (de meeste) Babolat rackets knoop je af op positie 7. Daar staat bij UKRSA en methode 1 je starttang op. Als je 2 starttangen hebt, kun je aan de lange kant na het aantrekken van de 8e lengtesnaar je starttang zetten. Hierna maak je eerst de korte kant af en als laatste doe je de breedtesnaar in de top.
- UKRSA is universeler voor de diverse snaarpatronen vind ik.
Neem voor korte kant (16 lengtesnaren): 4 1/3 x lengte racket + 1 breedtesnaar voor rackets met een even aantal breedtesnaren en 4 1/3 x lengte racket +2 breedte snaren voor oneven.
Neem 4 2/3 +1 of 4 2/3 +2 voor 18 lengtesnaren.
- Voor beginners adviseer ik om 2 delig te bespannen. Vergt minder denkwerk en bespant ook makkelijker. Nadeel: meer snaarlengte nodig en esthetisch minder mooi.
Old 2017-04-11, 09:53   #9
its_me_leon
Senior Member

Persoonlijk prestretch ik enkel darm snaren. Prestretch heeft voor en nadelen. Het vermindert spanningsverlies, maar het haalt ook "leven" uit de snaar.
Old 2017-04-11, 13:24   #10
PetervW
Senior Member

[QUOTE=its_me_leon;98832]- Je wilt zo min mogelijk draad aan de buitenkant van het frame zien. Dat ziet er mooier uit. Als je door gaat tot en met 19 moet je weer een stuk omhoog voor de laatste lengtesnaar.

Is het niet zo dat bij een APD en PD de 19e breedtesnaar in het 8e gaatje eindigt, direct naast de laatste lengtesnaar?
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules